61-70

61Katso, miten ihmisten toiveiden ja tapojen vastaisia ovatkaan Jumalan ilmaisijoiden tavat, jotka luomakunnan Kuningas on säätänyt! Ymmärtäessäsi näiden jumalallisten salaisuuksien ytimen olet käsittävä Jumalan, jumalallisen Lumoojan, Rakastetuimman tarkoituksen. Olet näkevä tuon kaikkivaltiaan Hallitsijan sanat ja teot yhtenä ja samana, siinä määrin, että minkä näet Hänen teoissaan, saman näet Hänen sanoissaan, ja minkä luet Hänen sanoissaan, sen havaitset Hänen teoissaan. Niinpä tuollaiset teot ja sanat ovatkin ulkonaisesti koston tulta jumalattomille mutta sisäisesti armon vettä vanhurskaille. Jos sydämen silmä avautuisi, se varmasti huomaisi, että Jumalan tahdon taivaasta ilmoitetut sanat ovat yhdet ja samat kuin teot, jotka ovat lähtöisin jumalallisen voiman valtakunnasta.

62Huomaa siis, oi veljeni! Jos vastaavanlaista ilmoitettaisiin tässä uskontojärjestelmässä ja tapahtuisi tänä aikana, mitä tekisivätkään ihmiset? Vannon kautta Hänen, joka on ihmiskunnan todellinen Kasvattaja ja Jumalan sanan Ilmoittaja, että he välittömästi ja epäröimättä julistaisivat Hänet vääräuskoiseksi ja tuomitsisivat Hänet kuolemaan. Kuinka kaukana he ovatkaan kuulemasta ääntä, joka julistaa: Katso! Jeesus on Pyhän Hengen henkäyksestä ilmestynyt ja Mooses kutsuttu jumalallisesti säädettyyn tehtävään! Vaikka huutaisimme tuhansin äänin, ei yksikään korva kuuntelisi, sivu 64 jos sanoisimme, että isättömälle Lapselle on suotu profeetan tehtävä tai että murhamies on tuonut palavan Pensaan liekistä sanoman: ”Totisesti, totisesti, Minä olen Jumala!”

63Jos oikeudenmukaisuuden silmä avautuisi, se sanotun valossa huomaisi helposti, että Hänet, joka on kaikkien näiden asioiden syy ja lopullinen tarkoitus, on tänä päivänä ilmaistu. Vaikka tässä uskontojärjestelmässä ei olekaan tapahtunut vastaavaa, takertuvat ihmiset kuitenkin yhä sellaisiin turhanaikaisiin kuvitelmiin, joita kadotuksen omat vaalivat. Kuinka vakavia ovatkaan Häntä vastaan nostetut syytökset! Kuinka ankaria Häneen kohdistetut vainot – syytökset ja vainot, joiden kaltaisia ihmiset eivät ole nähneet eivätkä kuulleet!

64Suuri Jumala! Kun ilmaisun virta eteni tähän vaiheeseen, Me kohotimme silmämme, ja katso! Jumalan suloiset tuoksut tulvivat ilmoituksen päivänkoista ja aamutuuli puhalsi Ikuisen Sabasta. Sen sanoma soi uuden ilon sydämeen ja täytti sielun rajattomalla riemulla. Kaiken se teki uudeksi ja toi runsaat ja verrattomat lahjat tuntemattomalta Ystävältä. Inhimillisen ylistyksen viitta ei voi koskaan olla kelvollinen pukemaan sen jaloa olemusta eikä ilmaisun kaapu milloinkaan verhoamaan sen loistavaa hahmoa. Sanoitta se näyttää sisäiset arvoitukset ja puheetta paljastaa jumalallisten lausumien salaisuudet. Etäisyyden ja menetyksen oksalla laulaville satakielille se opettaa valituksen ja vaikeroinnin, opastaa niitä rakkauden taidossa ja sivu 65 osoittaa niille sydämen antautumisen salaisuuden. Taivaallisen jälleenyhtymisen Ridvánin kukkasille se ilmaisee kiihkeän rakastajan hellyyden ja paljastaa puhtaiden lumovoiman. Rakkauden puutarhan vuokoille se uskoo totuuden salaisuudet ja rakastajien sydämille sisimpien aavistusten vertauskuvat. Niin runsasta on sen armon vuodatus tänä aikana, että itse Pyhä Henkikin sitä kadehtii. Pisaralle se on suonut meren aallot ja tomuhiukkaselle antanut auringon kirkkauden. Niin valtaisa on sen siunausten tulva, että kurjin kuoriainenkin on etsinyt myskin tuoksua ja lepakko auringon valoa. Se on elvyttänyt kuolleet elämän henkäyksellä ja saanut heidät rientämään ulos kuolevaisten ruumiittensa hautakammioista. Se on asettanut tietämättömät oppineisuuden istuimille ja nostanut sortajan oikeudenmukaisuuden valtakatokseen.

65Maailmankaikkeus on täynnään näitä moninaisia antimia ja odottaa hetkeä, jona sen näkymättömien lahjojen vaikutukset käyvät ilmi tässä maailmassa, jona nääntyvät ja janoiset pääsevät Rakastettunsa elävälle Kawtharille ja etäisyyden ja olemattomuuden erämaihin eksynyt vaeltaja käy elämän pyhättöön ja palaa sydämensä kaivatun luo. Kenen sydämen mullassa itävät <nämä pyhät siemenet? Kenen sielun puutarhasta puhkeavat esiin näkymättömien todellisuuksien kukkaset? Totisesti sanon: Niin raju on sydämen Siinailla palavan rakkauden Pensaan roihu, että pyhän ilmaisun vedet eivät ikänään riitä sen liekkiä sammuttamaan. Valtameret eivät pysty hillitsemään tämän leviatanin sivu 66 polttavaa janoa, eikä tämän sammumattoman tulen feeniks voi asustaa muualla kuin Rakastetun kasvojen loisteessa. Siispä, oi veljeni, sytytä viisauden öljyllä sydämesi sisimpään sopukkaan hengen lamppu ja varjele sitä ymmärryksen kuvulla, niin että jumalattoman henkäys ei voi sen liekkiä sammuttaa eikä sen kirkkautta himmentää. Näin Me olemme kirkastanut ilmauksen taivaat jumalallisen viisauden ja ymmärryksen Auringon loistolla, jotta sydämesi löytäisi rauhan ja voisit olla niitä, jotka ovat varmuuden siivin kohonneet Herransa, Armahtavaisimman rakkauden taivaaseen.

66Nyt Hänen sanoistansa: ”Silloin taivaalle ilmestyy Ihmisen Pojan merkki.” Näillä sanoilla tarkoitetaan, että sitten kun taivaallisten opetusten aurinko on pimennyt, kun jumalallisesti säädettyjen lakien tähdet ovat pudonneet ja kun todellisen tiedon kuu, ihmiskunnan kasvattaja, on sammunut, kun opastuksen ja onnen mittapuut on kumottu ja totuuden ja vanhurskauden aamu yöhön vajonnut, silloin Ihmisen Pojan merkki ilmestyy taivaalle. ”Taivaalla” tarkoitetaan näkyvää taivasta, sillä sen hetken lähestyessä, jona oikeudenmukaisuuden taivaan Päiväntähti ilmaistaan ja jumalallisen johdatuksen Arkki purjehtii kirkkauden merellä, ilmestyy taivaalle tähti, joka kuuluttaa kansalleen tuon loistavimman valon tulosta. Myös näkymättömällä taivaalla ilmaistaan tähti, joka on oleva maan kansoille airuena tuon todellisen ja ylevän aamun sarastamisesta. Nämä kaksi merkkiä, toinen näkyvällä sivu 67 ja toinen näkymättömällä taivaalla, ovat, kuten yleisesti uskotaan, ilmoittaneet kunkin Jumalan profeetan ilmestymisestä.

67Profeettojen joukossa oli Abraham, Jumalan Ystävä. Ennen kuin Hän ilmaisi itsensä, Nimrod näki unen ja kutsui luokseen ennustajat, jotka kertoivat uuden tähden syttyneen taivaalle. Samoin ilmestyi airut, joka julisti Abrahamin tuloa kautta maan.

68Abrahamin jälkeen tuli Mooses, Hän, joka keskusteli Jumalan kanssa. Mooseksen ajan ennustajat varoittivat faraota näin sanoen: ”Taivaalle on noussut tähti, ja katso! se ennustaa, että on syntyvä Lapsi, joka pitää kädessään sinun ja kansasi kohtaloa.” Niin ikään ilmestyi tietäjä, joka yön pimeydessä toi Israelin kansalle ilosanoman valaen lohtua heidän sieluunsa ja varmuutta heidän sydämeensä. Tästä todistavat pyhien kirjojen muistiinmerkinnät. Jos mainitsisimme yksityiskohdat, tämä epistola paisuisi kirjaksi. Sitä paitsi emme halua kertoa entisaikain tarinoita. Jumala on todistajamme, että sekin, minkä nyt mainitsemme, johtuu yksinomaan lämpimästä kiintymyksestämme sinua kohtaan, jotta kenties maan köyhät voisivat päästä rakkauden meren rannoille, tietämättömät löytää jumalallisen tiedon valtamerelle ja ne, jotka janoavat ymmärrystä, nauttia jumalallisen viisauden Salsabílista. Muutoin tämä palvelija pitää tuollaisten kertomusten pohdintaa vakavana virheenä ja raskaana rikkomuksena.

69Samoin Jeesuksen ilmaisemisen hetken lähestyessä eräät tietäjät, jotka tiesivät Jeesuksen tähden syttyneen sivu 68 taivaalle, etsivät ja seurasivat sitä, kunnes tulivat kaupunkiin, joka oli Herodeksen kuningaskunnan keskus. Siihen aikaan Herodeksen valtius sulki piiriinsä koko tuon maan.

70Nämä tietäjät sanoivat: ”Missä on se äsken syntynyt juutalaisten Kuningas? Sillä me näimme Hänen tähtensä itäisillä mailla ja olemme tulleet Häntä kumartamaan.”48 Aikansa etsittyään he saivat tietää, että Lapsi oli syntynyt Betlehemissä, Juudean maassa. Tämä oli näkyvälle taivaalle ilmestynyt merkki. Näkymättömällä taivaalla, jumalallisen tiedon ja ymmärryksen taivaalla, taas oli merkkinä Yahyá, Sakariaan poika, joka toi ihmisille sanoman Jeesuksen ilmestymisestä. Kuten Hän on ilmoittanut: ”Totisesti Jumala antaa sinulle ilosanoman Yahyásta, joka todistaa Jumalan sanasta ja on oleva suuri ja hurskas.”49 ”Sanalla” tarkoitetaan Jeesusta, jonka tulon Yahyá ennusti. Lisäksi on taivaallisissa kirjoituksissa kirjoitettu: ”Johannes Kastaja saarnasi Juudean erämaassa ja sanoi: ’Tehkää parannus, sillä taivasten valtakunta on tullut lähelle.’”50 Johanneksella tarkoitetaan Yahyáta.

48 Matt.2:2.

49 Qur’án 3:39.

50 Matt.3:1-2.